duminică, 19 ianuarie 2014

Ghee

A face ghee, mi s-a parut a fi o experienta foarte interesanta. Gheea este un unt "clarificat". Am mai gasit denumirile: "ulei de unt", sau "unt clarifiat". De fapt este unt nesarat, cat mai curat, topit, din care s-au eliminat apa si proteinele. M-a atras metamorfoza ce are loc de la unt la ghee, aceasta capatand in afara rolului alimentar si un rol terapeutic, mult apreciat in medicina indiana.


Sunt mai multe variante de obtinere, dar am ales-o pe cea la bain-marie, pentru a nu arde untul topit, ceea ce ar duce la compromiterea produsului.

Intr-o oala cu apa, am pus un vas de sticla groasa cu maner.


Apoi am pus untul taiat bucati.


Destul de repede, untul s-a topit.


In paralel cu topirea untului, se deruleaza doua procese: formarea unei spume la suprafata, pe care am indepartat-o cu o spumiera


si niste flocoane albe ce precipita si se depun pe fundul vasului.

Cand zona centrala se clarifica, ramanand  doar un lichid galben, ca mierea, procesul este incheiat.
Cu atentie, acest lichid se toarna in borcane curate si uscate, printr-un filtru gros de tifon, ce va opri resturile de spuma ramase. Trebuie turnat foarte lent, pentru ca precipitatul de pe fund sa nu fie antrenat si el.

Borcanele se lasa la racit si abia apoi li se pune capacul.


Prin racire, lichidul se solidifica, ramanand cremos. Culoarea este galben deschis.
Are un miros placut, un anume parfum, dar totusi diferit de aroma de unt.
Proprietatile despre care am citit, mi s-au parut fascinante. Daca este facuta corect, gheea se poate pastra la temperatura camerei, oricat de mult, daca untul este foarte curat.
Este stabila termic si deci se poate folosi pentru gatit, fara probleme.
Iar efectele terapeutice sunt variate si merita explorate.
Eu am inceput sa o folosesc in bucatarie, dar si pentru masajul mainilor si efectul m-a uimit!

 Update: Ochiuri cu ghee si turmeric sau sa ne amuzam in familie!






Aceasta postare am introdus-o pe site-ul: "Dulce Casa - Colectia de vineri".


Aceasta  reteta am prezentat-o si pe site-ul www.instructables.com.

7 comentarii:

  1. Ghee-ul e lichid sau solid?
    Daca il lasam la racid, oare nu se alege singur deasupra, grasime, si la baza lichid-ul (ser-ul ) ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gheea dupa racire se solidifica, ramanand cremoasa. Tinuta in frigider, chiar daca se intareste mai mult, ramane totusi cremoasa. Daca inlaturam spuma in timpul fierberii si avem grija sa turnam atent lichidul (prin tifon) fara sa antrenam precipitatul de la baza vasului, obtinem un produs care ramane omogen in timp.
      Tin experimental o cutiuta cu putina ghee facuta in octobrie si are aceeasi consistenta.
      Singurul lucru foarte important in realizarea acestui "ulei de unt" este sa indepartam toate impuritatile. Si cu putina rabdare, putem reusi. Si am citit ca untul trebuie sa fie nesarat.
      Sper ca v-am fost de folos.

      Ștergere
  2. Cred ca vei fi multumita. La bain marie nu exista pericolul sa se arda.
    Cu spalatul trebuie atentie. Spuma astept sa se intareasca si o dau la cos. Este prea grasa. Si eu am inceput sa folosesc uleiul de cocos. Ca si acesta si gheea are punctul de fumegare mai inalt si nu se arde. De aceea sunt uleiuri mai bune.
    Daca mai ai intrebari si ma pricep iti raspund cu placere.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am văzut, acum o să încerc. Eu ştiam metoda de eliminare a apei prin centrifugare (am făcut, în facultate vreo 2 săptămâni de practică la procesarea lactatelor). Mă uit şi la untul de arahide că parcă am prins cu coada ochiului că ai un articol.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici nu e vorba doar de eliminarea apei ci si a proteinelor din lapte. Din ce am citit, precipitatul si spuma sunt considerate impuritati. Calitatea ei depinde enorm de eliminarea lor. Cu cat este mai pura cu atat rezista mai mult si nu neaparat la frigider. In unele articole am citit ca isi poate pastra calitatile zeci de ani. Oricum, merita de explorat subiectul...

      Ștergere
  4. Mie-mi pare un proces tare complicat! :) Dar sunt genul "fara rabdare" in bucatarie, mai ales. :) As minti sa spun ca voi incerca, dar spun adevarul afirmand ca as folosi "ulei de unt". :)
    Zile senine iti doresc, Suzana draga! Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ultima data am luat de la plafar, cred. Am gasit bio, in borcan de sticla, preferabil decat in conserva dar nu au mai adus.
      Procesul nu e complicat, dar fara acel recipient cu maner gros nu as reusi. De el il ridic sa vad inauntru, cand s-a terminat fenomenul de precipitare. Si musai sa ai niste filtre de tifon, in trei-patru straturi, pentru ca nu poti culege toata spuma si ce mai exista ramane pe filtru. Daca ma gandesc ca e sanatos, trec peste inconveniente...
      Oricum, cam 600 de grame de unt le topesti cam in 20 de minute.
      Am constatat ca linkul despre proprietati nu mai e activ.
      Asa ca adaug:
      https://steaua-divina.ro/blog/55_ghee-untul-clarifiat-aliment-si-medicament.html
      https://holistica.ro/gheea-ce-este-si-de-ce-super-merita-toata-atentia-ta/

      Cel mai important fapt este ca prin acest procedeu, punctul de fumegare creste mult si nu se mai arde, ca untul.

      Numai bine, Diana draga!
      Si poate te hotarasti intr-o zi sa realizezi aceasta experienta! Pupicei! <3

      Ștergere